Forside » Hvad gør andre? » IGU-cases » Arriva: Flygtninge afhjælper mangel på arbejdskraft

Arriva: Flygtninge afhjælper mangel på arbejdskraft

Arriva vil gerne tage ansvar for integrationen og har indgået et systematisk samarbejde med et uddannelsescenter om IGU-elever. Det er med til at sikre virksomheden kvalificeret arbejdskraft i en tid, hvor der bliver mangel på arbejdskraft.

Arriva-IGUBusbranchen står over for faldende tilgang til chaufføruddannelsen, som på længere sigt kan betyde mangel på chauffører. Derfor går transportvirksomheden Arriva nye veje for at tilføre kvalificeret arbejdskraft til branchen og forhindre potentiel chaufførmangel.

Arriva har taget IGU-ordningen til sig og har indgået et fast samarbejde med uddannelsescentret UCplus. Det betyder, at virksomheden kan tilbyde IGU-elever et job som buschauffør.
Her spiller UCplus en væsentlig rolle, da de lærer IGU-eleverne busfagligt sprog og giver den nødvendige chaufføruddannelse, for at eleverne kan køre bus i praktikperioden.

Finder egnede kandidater på jobbørs

En gang om måneden afholder UCplus jobbørs, hvor Arriva og andre busselskaber rekrutterer IGU-elever. Her bliver de fremmødte informeret om jobbet som buschauffør, og til slut gennemføres en individuel afklaring af, om ansøgeren har forudsætningerne for at indgå i et IGU-forløb.

”Det handler bl.a. om at vurdere sprog og køreegenskaber. Som buschauffør skal du både kunne tale med kunderne og have et stort kørekort. Der er således nødvendig skolegang forud for, at man kan komme i praktik, og det står uddannelsescentret for. Derfor begynder vores IGU-elever med 20 ugers skoleophold hos UCplus,” forklarer Pernille Kiær, diversity manager hos Arriva.

Hun understreger, at for Arriva er det vigtigt med en fast uddannelsespartner, der forstår og kender den specifikke branche, man uddanner til.

”UCplus sørger for, at praktikanterne er klar, når de kommer ud til os på busanlæggene. Vi har løbende dialog om den enkelte praktikant og dennes fremskridt, og det skaber de bedste forudsætninger for, at det bliver en god praktikperiode,” siger Pernille Kiær.

Mohamed glæder sig til chauffør-livet

Den første af Arrivas IGU-elever er Mohamed, og efter de 20 ugers skoleophold var han 1. juni 2017 klar til at komme i praktik på Arrivas busanlæg i Ringsted og Sorø.

"Når jeg er ude at køre i praktikken, forestiller jeg mig ofte, hvordan det bliver at køre som buschauffør, og jeg glæder mig. Det bliver dejligt at sidde i bussen og hilse på alle passagererne," fortæller Mohamed.

Mohamed er 36 år og fra Syrien, hvor han har været fabriksarbejder og skrædder. En skade i foden betød imidlertid, at han måtte gentænke sit arbejdsliv, og faderens 30 år som lastbilchauffør inspirerede Mohamed til at gå chauffør-vejen.

”Jeg er meget udadvendt og social, så jeg ville rigtig gerne være buschauffør, hvor du ikke kun kører, men også møder mange mennesker i løbet af dagen,” siger han.

Det er driftschef Helmer Jensen, der har ansat Mohamed som IGU-elev, og ifølge ham er flygtninge en kæmpe ressource for busbranchen.

”Vi har mange medarbejdere med forskellige baggrunde, og de er stabile og værdsatte medarbejdere. Mohamed taler imponerende godt dansk, så han bliver let at integrere på busanlægget.”
– Helmer Jensen, driftschef

Ordninger og samarbejdspartnere

  • IGU
  • Uddannelsescentret UCplus

Et godt råd fra Arriva

Bak op om initiativer som IGU-uddannelsen, der kan være med til at uddanne kvalificeret arbejdskraft. Sørg også for at finde en samarbejdspartner, som kender og forstår jeres branche.

Hent denne case i printvenlig version (pdf)

Sidst opdateret 24/07 2017