Forside » Hvad gør andre? » Historier fra hele landet » Hilton: København: "De skal se det, mærke det og prøve det!"

Hilton: København: "De skal se det, mærke det og prøve det!"

På Hilton Copenhagen Airport i Kastrup er otte flygtninge i fuld gang med at få hands-on erfaring med arbejdet i hotelbranchen. Klare jobbeskrivelser, et grundigt introduktionsforløb og en mentorordning har skabt et godt afsæt for praktikforløbet.

Hilton-715x300.png

Fra kælder til kvist i den 12 etager høje bygning ved Københavns Lufthavn er personalet hver dag travlt optaget af at gøre opholdet behageligt for hotellets gæster. For tiden tæller mandskabet otte ekstra personer. De er flygtninge, har boet i Danmark mellem et og to år, og skal nu i 13 uger afprøve på egen krop, hvad det vil sige at arbejde i hotelbranchen og at indgå i hverdagen på en dansk arbejdsplads.

Praktikforløbet kom i stand, fordi Hilton gerne vil bidrage til at løse udfordringer i lokalsamfundet, og integration af flygtninge er en aktuel udfordring i Danmark. Hilton gav Jobcenter Tårnby en kort jobbeskrivelse på forskellige arbejdsfunktioner på hotellet, og med den i hånden fandt jobcentret frem til otte velegnede kandidater, der matchede kravene. Et velkomstmøde og to introduktionsdage senere var praktikanterne klar til at tage fat på arbejdet. I hver deres jobfunktion – og med hver deres ’buddy’ tilknyttet.

– Vi tror på, at de skal konfronteres med de opgaver, der er her i huset. Så de er alle sat sammen med en, der er trænet i funktionerne allerede. Om det så er i morgenmadsrestauranten, i den tekniske afdeling eller i lobbyen, går de med rundt som en skygge det første stykke tid og hjælper til, hvor de kan. De lærer, hvilke opgaver vi løser, og på hvilken måde vi gør det, fortæller HR-chef Claus Moll.

Mere praksis end teori

Praktikanterne deltager i fælles sprogtræning om eftermiddagen tre gange om ugen, og hver fredag samles de til servicetræning. Her er der fokus på vigtige opmærksomhedspunkter i servicefaget så som kropsholdning, øjenkontakt og teknikker til håndtering af gæster.

– Det er et kursus, alle vores medarbejdere er på. Men det er klart, vi må gøre det lidt anderledes med denne gruppe, hvor der er nogle sproglige og kulturelle barrierer. Tingene skal forklares med nogle flere eksempler. Hvor vi normalt har en fifty-fifty fordeling af teori og praktis, har vi erfaret, at vi her nok skal bruge 20 procent teori og 80 procent praktis – de skal se det, mærke det og prøve det. Men de er meget åbne over for det, siger Claus Moll.

Medarbejderne tager ansvar

Kollegerne har taget rigtig godt imod praktikanterne, som stammer fra Gambia, Uganda, Syrien, Eritrea og Somalia.

– Fra vi meldte det ud første gang, har medarbejderne syntes, det er et godt initiativ. Og jeg kan se, at dem, som er udvalgt ude i afdelingerne til at værre buddy, tager utrolig meget ansvar for, at det fungerer godt. De er jo også stolte over at vise deres faglighed, siger Claus Moll og fortsætter:

– Vi har i ledelsen været meget bevidste om vigtigheden af at kommunikere åbent med resten af organisationen omkring forløbet. Især med henblik på, at der ikke sås tvivl om formålet. Vi går ind i sommerperioden, hvor meget af personalet er på sommerferie, og her er det vigtigt, at alle ved, at vores praktikanter primært er her for deres egen udviklings skyld, og ikke for at vikariere for fastansatte på ferie.

Skepsis afløst af entusiasme

De første otte uger møder flygtningene ind fra 8-15 hver dag. Herefter skal de i fem uger indgå i turnus lige som de øvrige medarbejdere og for eksempel have aften- og weekendvagter.

– På den måde bliver de eksponeret for et lidt mindre beskyttet miljø i den sidste del af praktikforløbet. Og får fornemmelsen af, hvordan rutinerne kører på denne type arbejdsplads, siger Claus Moll.

Han fortæller, at det efter de første par uger af forløbet går rigtig godt. I begyndelsen var der dog en smule skepsis at spore i gruppen.

–De var usikre, tror jeg. De kommer ud på et femstjernet hotel og kan se, at der er et højt tempo, folk i slips og hvide skjorter kommer konstant med forespørgsler, og så tænker de: Okay, kan jeg overhovedet det… Den anden ting er, at de forventeligt har mange negative oplevelser med i bagagen, hvor autoriteter måske ikke har ønsket dem det bedste, siger Claus Moll, der ikke mener, man som virksomhed skal lade sig afskrække af den skepsis, man kan møde til en start.

– Nu, hvor de har været ude og se, de bliver behandlet godt, at de er en del af et team og har lige så gode vilkår som de andre ansatte, oplever både jeg og afdelingscheferne, at entusiasmen og engagementet blandt vores praktikanter er stigende.

Fakta

Hilton Copenhagen Airport ApS

  • Hotel- og restaurationsbranchen
  • Beliggende i Kastrup
  • Omsætning: + kr. 200 millioner
  • 130 ansatte

Hent denne case i printvenlig version (pdf)

Sidst opdateret 20/12 2016
Navigation